Letní sezóna dovolených se u Čechů i letos nesla v duchu osvědčených evropských destinací. Mezi nejoblíbenější dovolenkové země se tradičně zařadilo Řecko a Chorvatsko. Nárůst objednávek o celých 30 % pak cestovní agentura Invia zaznamenala v případě Bulharska a Španělska.
Češi pro svou dovolenou nejčastěji volili stravování v podobě all inclusive služeb a leteckou dopravu, ubytovávali se především ve tříhvězdičkových hotelech. Využít mohli také snížených cen zájezdů, některé meziročně zlevnily až o dva tisíce korun.
Tradičně nejvyhledávanějším cílem turistů jsou řecké ostrovy. Řecko tak v létě tvořilo 26% podíl na celkovém prodeji dovolených u cestovní agentury Invia. Druhou příčku v žebříčku nejoblíbenějších destinací zaujalo Chorvatsko s 15% podílem a třetí pozici obsadilo Bulharsko se 14% podílem na prodeji zájezdů u cestovní agentury Invia. „Právě v případě Bulharska došlo k výraznému nárůstu poptávky oproti loňskému roku. Cestovní agentura Invia registrovala meziroční zvýšení v počtu objednávek dovolené do bulharských letovisek o 31 %. Obdobný nárůst zájmu zaznamenala agentura i v případě prodeje zájezdů do Španělska,“ vysvětlil Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je největším prodejcem zájezdů přes internet na tuzemském trhu.
Výrazné zvyšování poptávky v letošní sezóně bylo možné pozorovat i v případě České republiky a okolních států jako Slovenska, Rakouska či Maďarska. Ze vzdálenějších destinací pak rostla poptávka po Kanárských ostrovech, Černé hoře nebo též po Spojených arabských emirátech. Zájem o Turecko, Egypt a Tunisko naopak v letních měsících poklesl.
Zájezdy oproti loňsku zlevnily
Češi letos v létě utráceli za dovolenou v průměru 12 232 Kč na osobu, což je o 676 Kč méně než v loňské letní sezóně. Za poklesem průměrné ceny prodaných zájezdů stojí především snižování cen pobytů, k němuž v letošní sezóně došlo. „Z desítky nejpopulárnějších turistických cílu bylo nejvíce zlevněno Turecko. Průměrná cena prodaného zájezdu do této destinace letos činila 14 548 Kč na osobu, což je o 1 933 Kč méně než loni. Čtyřčlenná rodina tak na své dovolené mohla oproti loňsku ušetřit bezmála 8 tisíc,“ dodal Michal Tůma z cestovní agentury Invia, která letos v létě zprostředkovala dovolenou pro více než 200 tisíc lidí.
Češi si dopřávali stravu all inclusive, 40 % turistů volilo tříhvězdičkové hotely
Největší zájem byl v létě o pobyty se stravou all inclusive, které tvořily 50 % ze všech prodaných zájezdů. Klienti cestovní agentury Invia v průměru utráceli za all inclusive zájezdy 15 609 Kč na osobu. V letošním roce rostla rovněž poptávka po dovolených s polopenzí, které zaujímaly 24% podíl na prodeji dovolených. Oproti loňskému roku registrovala cestovní agentura Invia zvýšení poptávky po zájezdech s polopenzí celkem o 12 %. Dovolenou bez zajištěné stravy pak v letní sezóně preferovalo 18 % turistů. 6 % cestovatelů mělo zajištěné pouze snídaně.
Turisté se nejčastěji ubytovávali ve tříhvězdičkových hotelech, které tvořily 40 % z celkové poptávky u cestovní agentury Invia. Čtyřhvězdičkové hotely volilo 29 % a pětihvězdičkové 7 % cestovatelů. Právě podíl prodeje zájezdů s ubytováním v pětihvězdičkových hotelech meziročně mírně klesl, a to o 1,5 procentního bodu. Průměrná cena zájezdu s ubytováním ve tříhvězdičkovém hotelu činila 11 661 Kč na osobu, za čtyřhvězdičkový hotel si lidé připláceli v průměru 3 853 Kč a za pětihvězdičkový 6 630 Kč.
Doprava letadlem zůstala nejoblíbenější, zvolily ji dvě třetiny turistů
Zákazníci cestovní agentury Invia se v létě dopravovali na svou dovolenou nejčastěji letadlem. Letecké zájezdy tvořily na celkovém prodeji dovolených dokonce 65 %. Průměrná cena prodaných leteckých pobytů pak letos činila 15 546 Kč na osobu. „Turisté si oproti loňskému roku také častěji zajišťovali dopravu sami. Zájem o vlastní dopravu meziročně stoupl o tři procentní body, tento druh přepravy tak tvořil 27% podíl na celkovém prodeji dovolených,“ doplnil Michal Tůma z cestovní agentury Invia a dodal, že za zájezdy s vlastní dopravou zaplatili turisté letos průměrně 5 711 Kč. Autobusovou dopravu pak v letošní sezóně volilo nejméně turistů, tvořila pouze 8 % z celkového prodeje dovolených.