Pět rad, jak správně odpočívat na dovolené

Umět si pořádně odpočinout na dovolené je pro někoho velká věda. Personalisté ze společnosti McROY Czech radí, jak správně relaxovat i co udělat, aby se dovolenkář po návratu nezbláznil z návalu úkolů, které na něj v kanceláři čekají.

1. Nezůstávejte doma, změňte prostředí

Jednou z nejzásadnějších věcí při plánování dovolené je místo. Pro pořádný oddech je důležitá změna prostředí. „Vzít si několik dnů dovolené a strávit je doma nám nepřinese opravdový relax, protože se často věnujeme činnostem stejným jako o víkendech nebo po návratu z práce. Je jedno, zda odjedete na chatu, do přírody pod stan, k moři, na hory nebo se rozhodnete poznávat města– důležitá je změna prostředí,“ říká Aneta Junášková z personálně-poradenské společnosti McROY Czech.

2. Zvolte správně délku dovolené

Se změnou prostředí se ovšem musíme umět vypořádat a zvyknout si na nové místo. Proto je dobré správně zvolit délku dovolené. Odborníci obecně radí vybrat si alespoň dva týdny dovolené v kuse, aby se nestalo, že člověk stráví den na cestě, další dva dny aklimatizací a po dvou dnech relaxu se začne psychicky připravovat na návrat. „Ne každý si ale může dovolit odjet na 14 dnů, a proto stále více lidí volí kratší ale častější dovolené formou prodloužených víkendů. Ty jsou vhodné především pro lidi, kterým adaptace v novém prostředí nedělá problém – jinak je dovolená může spíše vyčerpat,“ dodává Aneta Junášková z personálně-poradenské společnosti McROY Czech.

3. Před odjezdem dořešte nejdůležitější projekty

Pro spoustu lidí je obtížné odpoutat své myšlenky od pracovních povinností. Je proto nutné se na ni náležitě připravit i v práci. „Nejprve bychom měli dořešit nejdůležitější projekty a úkoly, které nesnesou odklad. Zásadní je také domluva s kolegy, kteří vás budou zastupovat – je třeba si vyjasnit, které typy úkolů vyřeší sami, které počkají na návrat a kvůli kterým vám mohou volat v době dovolené,“ doporučuje Aneta Junášková z personálně-poradenské společnosti McROY Czech.

Zastupující kolegové by měli mít přístup ke všem informacím a potřebným kontaktům. Je také dobré informovat své klienty, že odjíždíte – buďto předem telefonicky, nebo nastavením automatické odpovědi v e-mailu, ve kterém zároveň poskytnete kontakty na zastupující kolegy.

4. Být či nebýt on-line?

Zásadní otázkou před odjezdem na dovolenou je, zda být či nebýt on-line. Stalo se běžnou praxí, že zaměstnanci mají nastavený e-mail v telefonu, a jsou tak k zastižení téměř nepřetržitě. V takovém případě může být vypnutí datového připojení osvobozující. Někteří lidé vypínají i telefon. „Každý si musí zhodnotit, do jaké míry si váží svého volna a jak dobře má nastavenou zastupitelnost, aby tyto kroky neovlivnily pracovní výsledky,“ říká Aneta Junášková z personálně-poradenské společnosti McROY Czech.

5. Jak se nezbláznit první den v práci

Po návratu z dovolené je dobré nechat si alespoň jeden den volna na načerpání sil po únavné cestě, vstřebání zážitků a stanovení priorit a cílů na první dny v práci, kdy bude třeba většího pracovního nasazení. „Při vyřizování e-mailů je důležité stanovit si priority. Je dobré nejprve promazat nedůležité zprávy, které přišly do schránky (ty, které nevyžadují odpovědi, informační a propagační e-maily). Zároveň získáte přehled o odesílatelích e-mailů a pak je dle důležitosti začnete vyřizovat,“ radí Aneta Junášková z personálně-poradenské společnosti McROY Czech. Je vhodné nejprve odpovědět klientům a až po vyřízení urgentních záležitostí začít věnovat čas dalším činnostem, dokud nenajedete do normálního pracovního režimu.

Comments are closed.